Skapa kalenderhändelse

Här går vi igenom hur du skapar en kalenderhändelse i Drupal 8.

Skapa händelse

När du är inloggad på en site skapar du enkelt en ny kalenderhändelse genom att i menyn längst upp välja Content -> Add content -> Event. Du kan behöva klicka på Manage först för att menyn med Content ska dyka upp.

Skärmklipp som visar var i menyn man hittar Event
Välj Event i huvudmenyn för att lägga till en kalenderhändelse

 

Fyll i formuläret

I formuläret som visas fyller du därefter i de uppgifter som ska visas i kalendariet. De fält som är obligatoriska att fylla i markeras i formuläret med en röd asterisk. Nedan beskrivs alla fält.

Choose Language

Skärmklipp som visar fältet för val av språk som händelsen beskrivs med
Av tillgänglighetsskäl måste språk för händelsetexten anges

Under "Choose Language" väljer du vilket språk du använder för att beskriva händelsen i kalendariet. Inställningen är obligatorisk därför att den har med tillgänglighet att göra. Språkvalet hjälper till exempel eventuella skärmläsare som synskadade använder att avgöra vilket uttal de ska använda när de läser upp texten. Språkvalet gäller hela kalenderhändelsen vilket innebär att om du vill beskriva ditt evenemang på både svenska och engelska så måste du skapa två olika händelser.

(Jämför med det frivilliga fältet "Language" nedan som handlar om vilket språk som arrangemanget hålls på.)

Title

Skärmklipp som visar fältet där rubriken ska anges
I fältet title anges händelsens rubrik

Rubriken fyller du i under Title. Den är obligatorisk och ska beskriva det aktuella arrangemanget eller händelsen.

Add Media

Skärmklipp som visar knappen för att lägga till media
Händelsens huvudbild läggs till med hjälp av mediefältet även om det också går att lägga till media i brödtextfältet

Under Add media har du möjlighet att välja en bild eller video för att illustrera evenemanget.

Observera att om du återanvänder en bild så gäller det att du ändrar bildtexten på rätt sätt. Det finns en lokal bildtext för varje förekomst av bilden, men också en global bildtext som används om ingen lokal bildtext angetts. Om du ändrar den globala bildtexten så slår den ändringen igenom på alla ställen där ingen lokal bildtext har angivits. Den lokala bildtexten ändrar du i fältet "Local media caption".

Klicka på knappen "Add new or existing media" för att lägga in ett medieinnehåll.

 

Skärmklipp som visar mediafältet som används för att lägga till bilder och video
I mediafältet kan bilder och videor läggas till

Via de olika flikarna kan du antingen ladda upp nya bilder eller återanvända bilder som du laddat upp tidigare.
Det krävs ingen särskild inbäddningskod för exempelvis Youtube-klipp, utan det räcker med länken till Youtube-sidan där den aktuella videon visas.

Tänk på att undvika stående bilder eftersom det inte passar med den universitetsgemensamma webbmallen. Stående bilder tar mycket plats på höjden – plats som särskilt sidbesökaren med mobil måste skrolla förbi innan hen når huvudinnehållet.

Lead

 

Skärmklipp som visar fältet där ingress ska anges
Skriv en kortfattad ingress som sammanfattar händelsen och lockar till läsning

Skriv under Lead en ingress som väcker intresse och lockar till läsning. Den bör vara kort och gärna sammanfatta evenemanget och lyfta fram det viktigaste. Ingressen är inte obligatorisk, men vi rekommenderar ändå att du använder den.

Body

Skärmklipp som visar hur brödtextfältet ser ut
Brödtextfältet fungerar ungefär som ett vanligt ordbehandlingsprogram
Brödtextfältet fungerar ungefär som ett vanligt ordbehandlingsprogram

Brödtextfältet Body har många olika inställningar, men de flesta av dem känner du igen från ditt vanliga ordbehandlingsprogram. Här skriver du mer utförligt om vad evenemanget innebär. Här passar till exempel ett program eller mer praktisk information. Fältet är obligatoriskt.

Event details

Några av detaljerna som beskriver arrangemanget ställs in med fält som ligger samlade i rutan "Event details".

 

Skärmklipp som visar detaljinställningarna för händelser
Detaljer kring händelsen kan till exempel vara start- och sluttid
Detaljer kring händelsen kan till exempel vara start- och sluttid
  • Start and end date: Start- och sluttid för arrangemanget anger du här. Du kan också välja bort att visa upp sluttiden genom att kryssa ur rutan "Show end date". Fältet för sluttid försvinner inte från formuläret, men det du skriver där kommer inte att visas. Sekundangivelserna visas heller inte utåt. Fälten är obligatoriska.

  • Location: Platsen för händelsen skriver du in här, så att besökarna vet vart de ska bege sig, i den vanliga världen eller digitalt. Exempel: "Skissernas hus", "Zoom". Fältet är obligatoriskt.

  • Contact: Du måste fylla i en e-postadress till en kontaktperson så att publiken vet vem de kan höra av sig till för att ställa frågor. Fältet är obligatoriskt.

Extra information

Under rubriken "Extra information" döljer sig ett antal frivilliga fält som bidrar med lite extra information som dyker upp i en ruta på sidan. Det är bara de fält du fyller i som syns.

 

Skärmklipp som visar valen för extra information
Det finns möjlighet att lägga till extra information som presenteras i en separat ruta
Det finns möjlighet att lägga till extra information som presenteras i en separat ruta
  • Geo location: Om du har geokoordinaterna (latitud och longitud) för lokalen där arrangemanget hålls, så kan du fylla i dem här. Då skapas en länk till Google Maps där platsen märks ut på en karta. Koordinater för en plats kan du själv få fram genom att klicka på en plats i exempelvis Google Maps.

  • Admission fee: Under Admission fee anger du kostnaden för att delta i evenemanget. Om evenemanget är gratis så kan du antingen låta bli att skriva något här (då visas ingenting), eller, för att understryka att det är gratis, skriva "0" (noll) så blir det extra tydligt. Skriv inte ut valutan utan bara siffrorna.

  • Target audience: I fältet "Target audience" anger du målgruppen för evenemanget, till exempel "studenter", "forskare" eller "barn och unga".

  • Language: Det frivilliga fältet "Language" handlar om vilket språk som arrangemanget hålls på, som en information till gästerna. (Jämför med det obligatoriska fältet "Choose Language" ovan som är en tillgänglighetsinställning.)

Category

 

Skärmklipp som visar inställningar för val av kategorier
Händelserna kan läggas in i ett antal centralt bestämda kategorier
Händelserna kan läggas in i ett antal centralt bestämda kategorier

Under fältet Category väljer du ett alternativ i listan, till exempel "utställning". Det finns fördefinierade kategorier som gäller alla kalendarier inom Lunds universitet, men den som är webbplatsansvarig har också möjlighet att lägga till egna lokala kategorier i sajtens övergripande inställningar.

Secondary category

 

Skärmklipp som visar inställningar för sekundärkategorier
Sekundärkategorierna är valfria och ställs in lokalt.
Sekundärkategorierna är valfria och ställs in lokalt.

I fältet Secondary category väljer du en sekundärkategori. Dessa är helt individuella och skiljer sig åt beroende på vilken webbplats som du jobbar med. 

Scheduling options

 

Skärmklipp som visar inställningarna för schemaläggningarna
Såväl publicering som avpublicering av kalenderhändelser kan schemaläggas.
Såväl publicering som avpublicering av kalenderhändelser kan schemaläggas.

Vill du att händelsen ska publiceras automatiskt i framtiden så kan du schemalägga den under "Scheduling options", som återfinns i högerspalten. Klicka på ordet "Scheduling options" så fälls fälten "Publish on" och "Unpublish on" ut. Ange datum i kalendern som visas då du klickar i datumfältet, och skriv in tiden i fältet intill. Anger du ingen tid för avpublicering så ligger händelsen kvar tills du tar bort den manuellt.

Publicera händelsen

Nu är händelsen färdig. Klicka på Preview om du önskar göra en förhandsgranskning innan du går vidare. Klicka därefter på Spara. Om du inte ställt in någon schemaläggning så publiceras händelsen.

Observera att det det ibland kan dröja upp till en kvart innan externa besökare på webbplatserna faktiskt kan se händelsen. 

Exempel

Kalenderhändelse