Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Checklista för domänhantering

– för nya och gamla domäner

Detta behöver du som webbplatsansvarig i den universitetsgemensamma webblösningen i Drupal tänka på när det gäller domänhantering.

För ny domän

  • Ansök om den nya domänen hos Servicedesk. Ange att webbplatsen ska ligga i den universitetsgemensamma webblösningen i Drupal.
  • Först när domänen har blivit godkänd, kan du fylla i den skriftliga överenskommelsen och skicka in den till webbavdelningen. Vidarebefordra gärna mailet med godkännandet av domänen, så att det inte finns några oklarheter kring detta.

För befintlig domän

  • Ta reda på vem som har driftansvar för DNS-servern som webbplatsen är kopplad till idag. Om driftansvarig är annan än LDC, följ nedan steg.
  • I god tid före lanseringen av din nya webbplats i Drupal, kontaktar du den driftsansvarige och förbereder denne på att du vill att domänen ska frigöras från sin befintliga DNS-server.
  • Se till att lanseringsdatumet är kommunicerat till den driftsansvarige. Samma dag som lanseringen sker av den nya webbplatsen i Drupal måste domänen frigöras från den gamla DNS-servern.

Support

Vid frågor, vänligen kontakta servicedesk [at] lu [dot] se

Ange alltid webbplatsens eller sidans URL som ärendet gäller.