Efter lansering - checklista
Här går vi igenom några steg som är bra att gå igenom efter att en webbplats har lanserats.
Logga in på den publicerade sajten
Ni ska nu logga in med ert LucatID på www.xxx.lu.se/user och inte via prodwebb8.lu.se
Testa länkar
Testa att alla länkar fortfarande fungerar på webbplatsen. Kontrollera särskilt att länkar inte går till ”prodwebb8.lu.se”. Om ni bytt domännamn glöm inte att ändra i LUCAT och eventuella andra ställen där webbadressen angivits.
Tillgänglighetsredogörelse
Om ni inte redan har gjort det, fyll i er tillgänglighetsrapport.
Matomo
Vi har aktiverat webbanalysverktyget Matomo på er webbplats. Med hjälp av Matomo kan ni analysera er webbplatstrafik för att förbättra användarupplevelsen på er webbplats.
Sökfunktionen
Sök-funktionen kommer att aktiveras på er nya webbplats men kan ta upp till 24 timmar att börja fungera .
Kalenderdelningen
För att få tillgång till kalenderdelningen på er Drupal-webbplats behöver ni fylla i ett anmälningsformulär. Vi kommer då att aktivera kalenderdelningen till er och sen kommer ni kunna dela evenemang till er webbplats.
Formulär: Anmäl nytt kalendarium
Mer information om kalenderdelningen
Grundläggande inställningar
Se till att alla grundläggande inställningar är gjorda på webbplatsen.
Läs mer om de grundläggande inställningarna
Ändring av webbplatsansvarig
Glöm inte att i framtiden anmäla en eventuell ändring av webbplatsansvarig.
Formulär för byte av webbplatsansvarig
Byte av webbplatsägare anmäls till Servicedesk (servicedesk [at] lu [dot] se).
Anpassa Open Graph-tagg till webbplatsen
Då webbplatsens startsida listas av exempelvis Google eller delas på sociala medier så blir rubriken webbplatsens namn, och därefter följer en beskrivning som i grundutförande är "Välkommen till Lunds universitet". Du har möjlighet att anpassa denna genom att redigera startsidan och under Meta tags > Open Graph > Description ändra till något som bättre passar webbplatsens innehåll. (När det gäller andra innehållstyper, exempelvis sidor eller artiklar, finns ett relevant innehåll i [node:summary], så där finns det oftast ingen anledning att ändra detta manuellt.)
Support
Vid frågor vänligen kontakta Servicedesk.
E-post: servicedesk [at] lu [dot] se
Ange alltid webbplatsens eller sidans URL för vilken ärendet gäller.