Bilder

Bilderna på din webbplats ska vara tillgängliga även för besökare som inte kan se bilderna. Därför ska bilderna beskrivas med en så kallad alternativ-text (alt-text), som kan läsas upp av exempelvis en skärmläsare.

Tips för att skriva en alternativ-text

  • Presentera bildens innehåll.
  • Vara saklig och kortfattad.
  • Om bilden är ett foto så anger du detta sist i alternativ-texten. Exempel: "Två personer cyklar i en park. Foto.". Om bilden är en illustration skriver du istället "Två personer cyklar i en park. Illustration.".
  • Vill du ange fotografens namn i alternativ-texten så placerar du det allra sist i alternativ-texten. Exempel "Två personer cyklar i en park. Foto. Fotograf: Anna Andersson."
  • Avsluta alltid alternativ-texten med punkt. Genom att avsluta med punkt gör skärmläsare ett litet uppehåll innan den fortsätter, vilket underlättar för den som lyssnar.
  • Vissa bilder kan behöva en längre förklaring, till exempel ett organisationsschema. Du kan då antingen beskriva organisationen på webbsidan där du publicerar bilden, eller skapa en separat webbsida för beskrivningen och länka till sidan i anslutning till bilden. Alternativ-texten för organisationsschemat kan till exempel vara: "Organisationsschema för Lunds universitet. Illustration."
  • Bilder som endast har en dekorativ funktion ska ha en tom alternativ-text (alt=""). Exempel på dekorativa bilder är linjer, pilar och prickar.

Aktivera gärna tjänsten talande webb (som finns på universitetets webbplatser) och testa att ta till dig alternativ-texten i sitt sammanhang och endast med hjälp av din hörsel.

Undvik

  • Text i bilder.
  • Att skriva alternativ-texter som är desamma eller snarlika den närliggande texten, till exempel bildtexten.