Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Analysera och optimera

Ett analysverktyg är ett verktyg som samlar in och sammanställer data och trafik på din webbplats och möjliggör för dig att kunna ta del av information visuellt. Syftet med att använda sig av ett analysverktyg kan vara att få värdefulla insikter om sina användare.

Du kan använda dig av ett analysverktyg för att exempelvis se hur många unika besökare din webbplats har eller hur ofta de besöker specifika sidor. Du kan också använda dig av informationen för att få värdefulla insikter om dina besökare och skapa en bättre användarupplevelse för dem.

Unika besökare och deras användning av din webbplats

Det kan vara värdefullt att veta hur många unika besökare din webbplats har och hur dina besökare interagerar med din webbplats. I ett analysverktyg kan du bland annat se information om

  • datum och tidpunkt för unika besök
  • antalet interaktioner för varje besök (hur många gånger besökaren klickat eller gjort något annat på din webbplats)
  • hur lång tid besökaren spenderat på din webbplats
  • vilket land din besökare befinner sig i
  • vilken webbläsare och operativsystem din användare har
  • om besökaren är ny på webbplatsen eller har besökt den tidigare
  • på vilket sätt besökaren hittade din webbplats (via en sökmotor med särskilda sökord, via en länk från en annan webbplats etc.).

Användning av sökord

Om du vill att dina användare ska hitta rätt snabbt och navigera sig fram lättare på din webbplats kan ett analysverktyg ge dig god hjälp på traven. Vilka ord och termer besökare använder sig av när de söker efter specifik information kan vara värt att ha i åtanke både när du namnger dina sidor, men också för att optimera din webbplats för sökmotorer.

Analysverktyg för dig som har en webbplats i Drupal

I den universitetsgemensamma webblösningen ingår möjligheten att använda sig av ett analysverktyg. Det analysverktyg som används är Matomo, som har samma (och ytterligare) funktionalitet som det tidigare verktyget Google Analytics, men som främst lever upp till de GDPR-krav som ställs för rättssäker hantering och lagring av personuppgifter.

Support

Har du frågor om Drupal eller den universitetsgemensamma lösningen?

Kontakta supporten via e-post på servicedesk [at] lu [dot] se och ange URL för webbplatsen eller den specifika sidan det gäller.