Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skapa, redigera och publicera innehåll

I den här delen på webbplatsen hittar du all information du behöver för att kunna skapa nytt innehåll, redigera befintligt i Edit-läget och hur du publicerar ditt innehåll.

Arbeta i textredigeraren

Textredigeraren dyker upp på flera olika ställen i Drupal, där du behöver göra lite mer saker med din text än vad du kan i ett vanligt inmatningsfält. På den här sidan hittar du information om vad verktyget har att erbjuda och hur du använder det för att formatera din text på olika sätt.

Arbeta i textredigeraren

Innehållstyper

I Drupal finns det ett flertal olika typer av innehåll du kan arbeta med. På den här sidan hittar du en sammanfattning av alla innehållstyperna och länkar till sidor där du kan fördjupa dig mer om varje innehållstyp och få instruktioner om hur du skapar dem.

Innehållstyper 

Bild, video, dokument och annan media

I Drupal kan du arbeta med bilder, videor och annan media som exempelvis radioklipp, podcasts och dokument. På den här sidan hittar du information och instruktioner i hur du gör för att ladda upp eller bädda in media samt vad du behöver tänka på när du gör det.

Bild, video, dokument och annan media

Om publiceringsstatus, schemaläggning och revisioner

Allt material som du skapar i Drupal vill du kanske inte publicera för allmän beskådan direkt. I det här avsnittet ska vi titta på hur du kan jobba med utkast, samt schemalägga datum och tid för publicering och avpublicering. Informationen i den här texten kan du tillämpa på undersidor, artiklar och evenemang.

Publiceringsstatus, schemaläggning och revisioner

Support

Har du frågor om Drupal eller den universitetsgemensamma lösningen?

Kontakta supporten via e-post på servicedesk [at] lu [dot] se och ange URL för webbplatsen eller den specifika sidan det gäller.