Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Inför lansering av webbplats

Innan din webbplats lanseras kan det vara bra att gå igenom den en gång för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

Checklista inför lansering

  1. Kontrollera startsidan (landing page), ser alla olika element rätt ut och är länkade rätt?
  2. Eventuella ingångssidor (landing pages på första nivån i menystrukturen), ser alla olika element rätt och är länkade rätt?
  3. Fungerar nyhetsflödet rätt? Plan för vilka nyheter som ska visas vid lansering?
  4. Gå igenom sidor, är struktur och innehåll rätt?
  5. Finns sidansvariga på alla sidor?
  6. Är tillgänglighetsredogörelsen ifylld, och länkad i sidfoten?
    Läs om hur du fyller i din tillgänglighetsredogörelse

Lansering

När du har gått igenom checklistan ovan och känner att er webbplats är redo för att lanseras, vänligen meddela då detta till Servicedesk (servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)). Mejlet behöver skickas senast 10 arbetsdagar innan det planerade lanseringsdatumet.

Om du har flera tillhörande webbplatser under samma URL, till exempel /en, /sv, /internt eller /internal, behöver dessa lanseras samtidigt som huvudwebbplatsen.

Meddelandet ska innehålla följande information:

  • Webbplatsens prodwebb-URL
  • Webbplatsens URL efter lansering
  • Webbplatsens namn
  • Namn på webbplatsansvarig
  • E-postadress till webbplatsansvarig
  • Datum för lansering (anmäl senast 10 arbetsdagar före lansering)

I e-postmeddelandets ämnesrad:

  • Vänligen skriv ”Lansering av webbplats i Drupal”

När webbplatsen har lanserats kommer webbplatsägaren och den webbplatsansvariga att bli informerade via e-post.

Vänligen observera: Om er nya webbplats ska ha samma URL-adress som en redan befintlig webbplats behöver ni ta reda på vem som har driftansvar för er befintliga webbplats. Om det inte är Servicedesk, utan en extern part, finns det några saker att tänka på:

  1. I god tid före lanseringen av er webbplats i Drupal behöver ni kontakta den externa part som har driftansvar för er webbplats och förbereda denne på att ni vill frigöra URL-adressen från deras server.
  2. Det är viktigt att lanseringsdatumet är kommunicerat till den driftansvariga hos den externa parten, eftersom URL-adressen måste frigöras samma dag som lanseringen sker av er nya webbplats i Drupal.