Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sökoptimering

Optimera för externa sökmotorer

När det gäller Google och andra externa sökmotorer är det främst innehållet på själva webbsidan som avgör hur bra sökträffar besökaren får – exempelvis tar Google inte längre hänsyn till meta- och fritexttaggar som tidigare.

Googles algoritm ändras hela tiden, men vissa principer består när det gäller att rankas högt i träfflistan:

  • Beskrivande huvudrubrik (H1-a) som är relevant för innehållet på sidan
  • Välstrukturerat innehåll, gärna med nyckelord för sidan i formaterade mellanrubriker (H2-or/H3-or)
  • Unikt innehåll (undvik samma eller likartat innehåll på flera sidor)
  • Relevanta länkar vidare, med beskrivande länktexter

Se Språk, texter och struktur, avsnittet om mellanrubriker

Se Länkar, avsnitt Länktexter och länkars placering

Optimera för sökning på Lunds universitets webbplatser

Sökmotorn för universitetets webbplatser – Solr – tar hänsyn till nyckelord som skrivs in i fältet för fritexttaggar i Drupal.

Detta innebär att du genom att skriva in kompletterande nyckelord (taggar) i fritextfältet kan förbättra sökresultatet för dem som söker på universitetets webbplatser. Det kan exempelvis vara synonymer eller varianter av ord som är särskilt relevanta för innehållet på en webbsida, men som inte finns i text eller rubriker på sidan.

Exempel på fritexttaggning

På sidan www.lu.se/webmail finns exempelvis flera alternativa sökord och stavningar tillagda i fritextfältet:

Detta innebär att oavsett vilket av sökorden besökaren använder får hen träff på rätt sida.

Skapa relevanta beskrivningstexter till sökmotorernas träfflistor

Redan i den korta beskrivningstexten som visas i en sökträff ska man som besökare få relevant information om en sidas innehåll.

I Drupal är standard att kicker och/eller ingress visas – förutsatt att dessa är ifyllda på sidan. Annars kan andra, i sammanhanget mindre lämpliga, texter – exempelvis alternativtexter till bilder – visas istället.

Vill du ha koll på vad som visas i träfflistor på Google och andra sökmotorer (inklusive LU:s interna sökmotor Solr) kan du själv lägga in en kort, relevant text i fältet Description under Meta tags på dina sidor istället för [node:field_lu_lead]: