Felaktiga länkar till bland annat pdf-filer

Megafon. Illustration.

Flera användare har rapporterat om problem med att länkar till pdf-filer slutat att fungera. Det har visat sig att webbadressen fått ”index.php/” tillagd och att länken därmed blir bruten.

Problemet förekommer inte bara i den universitetsgemensamma webblösningen i Drupal vid Lunds universitet, utan har rapporterats som en bugg generellt i Drupal.

I väntan på en buggrättning rekommenderar vi när det gäller pdf-filer att göra dem tillgängliga via LU Box och länka dit.

Av ärendet på drupal.org framgår det att problemet första gången rapporterades våren 2019 och sedan dess uppstått med jämna mellanrum.

Om du inte upplever det här problemet behöver du inte göra något.