Konsten att skriva för webben

Händer som skriver på tangentbord. Foto.

Att skriva för webben är en konstform i sig. Medan tryckta medier har sina egna utmaningar, presenterar den digitala världen en helt ny uppsättning överväganden för skribenter. Människors läsvanor på nätet, webbtillgänglighet och klarspråk är bara några av de aspekter vi måste tänka på.

Att skriva för webben är en balansakt mellan att vara engagerande och informativ, samtidigt som du som skribent är medveten om läsarens unika beteenden på nätet och behovet av tillgänglighet innehåll.  Det handlar mycket om att tänka på läsaren och göra det lätt för hen att ta till sig av rätt och korrekt information på ett enkelt och snabbt sätt. Genom att använda klarspråk, strukturera texten väl och följa de tips vi listar i den här artikeln kan du möjliggöra att ditt innehåll når ut till så många som möjligt, till rätt personer och på ett så bra sätt som möjligt. Genom att förstå dessa aspekter och anpassa ditt skrivande därefter, kan du skapa innehåll som inte bara är lättläst, men också inkluderande för alla.

Människors digitala läsvanor

När vi pratar om människors digitala läsvanor syftar vi på hur människor konsumerar innehåll online. Till skillnad från böcker eller tidningar, där vi ofta tar oss tiden att noggrant läsa varje ord, tenderar vi, när vi läser digitala texter att skumläsa istället. Därför är det viktigt för oss som skriver texter som publiceras på webben att skriva på ett sätt som gör det enkelt för våra läsare att snabbt kunna avgöra om informationen är relevant och i så fall kunna förstå och ta till sig informationen.

F-mönstret våra ögon rör sig i

Människor läser av och tittar ofta på webbsidor i ett "F"-mönster. Vi börjar med att läsa de översta rubrikerna horisontellt, sedan rör sig ögonen neråt på sidan och läser mindre och mindre horisontellt. Det innebär att vi börjar med att läsa rubrikerna, skummar sedan snabbt neråt på vänster sida och läser mer noggrant över texten om något fångar vårt intresse. Därför är det viktigt att placera den viktigaste informationen högst upp och använda underrubriker effektivt.

Vad säger lagen om våra webbtexter?

I Sverige har vi en lagstiftning som säger att offentliga webbplatser och appar ska vara tillgängliga. Detta baseras på EU-direktivet om tillgänglighet digital offentlig service. Syftet är att säkerställa att alla, inklusive personer med funktionsnedsättning, ska kunna använda digitala tjänster. Det innebär att webbplatserna ska vara användarvänliga, begripliga och tillgängliga oavsett användarens förutsättningar. Ofta handlar det om tekniska aspekter som kodning och webbdesign. Men våra texter spelar en väldigt avgörande roll i huruvida våra webbplatser är tillgängliga eller inte. Använd klarspråk i dina texter och strukturera dem på ett logiskt och tydligt sätt.

Så kan du göra dina texter mer tillgängliga för alla

1. Använd klarspråk: Skriv enkelt och direkt. Undvik facktermer och krångliga formuleringar. Om du måste skriva svåra ord, se till att förklara dem så att vem som helst kan förstå.
  2. Dela upp texten: Använd stycken, underrubriker och punktlistor för att göra texten lättläst.
  3. Var koncis: Kom till poängen snabbt. Långa textmassor kan avskräcka läsare eller helt enkelt göra dem omotiverade att läsa - oavsett hur bra din text är.
  4. Använd aktiva verb: Istället för "ett beslut har fattats av styrelsen" skriv "styrelsen har fattat ett beslut".
  5. Länka smart: Använd beskrivande länktexter så att läsaren vet vad de kan förvänta sig när de klickar på en länk. Länkar kan antingen leda läsaren djupare in i ditt innehåll eller till en annan relevant källa. Men överdriven länkning kan också störa läsflödet, så använd dem klokt.
  6. Var konsekvent: Använd samma terminologi genom hela texten för att undvika förvirring.

Fördjupa dig mer i ämnet!

Om du vill lära dig mer om att skriva för webben kan du titta på inspelningarna från vårt webbinarium på samma tema i mediespelarna nedan. Filmen är uppdelad i fyra delar och du kan välja att titta på alla eller den del som intresserar dig mest.

Del 1: Människors läsvanor, beteende och behov

Del 2: Kort om rådande lagstiftning